Search This Blog

Friday 20 January 2012

MENGENAI ROKOK

Sunday, March 6, 2011
BERHENTILAH MEROKOK ATAU AKAN TERUS BERDOSA
RokoK sangat berbahaya, rokok dapat membuat kita ketagihan , bahkan ada yang lebih parah dari bahaya narkoba. Banyak dari kita yang meremehkan bahaya merokok buat kesehatan kita, dan dengan pasti mayakinkan pada orang yang melarang bahwa kita bisa nerhenti merokok suatu hari nanti. Semakin muda seseorang mulai merokok, maka semakin besar peluangnya menjadi perokok berat pada saat mereka dewasa. Merokok pada hai ini telah sampai pada tahap dimana mereka berbangga diri dengan merokok.
Di Israel, merokok di luar rumah adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka .

Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah MEREKA SENDIRI.

Banyak yang merokok dari kalagan kita, tetapi tidak tahu kenapa mereka merokok. Berbagai alasan bisa kita dapati dari mereka, jika kita ajukan soalan kenapa mereka merokok. Jawaban umum yang selalu kita dengar adalah saya merokok untuk toleransi berkawan, saya merokok untuk mencari inspirasi, jika tidak merokok saya tidak bisa berfikir, dan berbagai alasan lainnya yang tidak mungkin kita tulis semua disini. Padahal didalam islam kita dilarang untuk memudharatkan kita sendiri bahkan kita dilarang untuk melakukan sesuatu perkara tanpa kita tahu jelas secara ilmu kenapa kita melakukannya. Sebagaimana firman Allah :

Artinya : Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya. Al-Isra’ :36

3 comments:

  1. kebanyakan penulisan anda masih di level rendah.level budak skolah.mantapkan skill menulis.banyakkan membaca.gunakan metaphor yg menarik kasi booom.so readers x kan bosan membaca.mesej dah ade tp kurang menarik.bukan shj kurang tp tak menarik.

    kritikan utk membina.klu utk maju trima dgn pikiran terbuka.
    salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ atas komen yg cukup jujur dan "membina..Ni penulisan yg agak malas sebab sy masih study degree in animation kat uitm..so agak padat jadual..tetapi keinginan ber blogging masih ada...so, maafkan lah jika ada yg tidak sempurna..:)

      Delete
  2. selain tu, boleh saya lihat hasil penulisan anda??sebagai rujukan,..bukan apa, ada yg berpadat bahawa penyampaian sesuatu fakta itu haruslah secara terus tanpa bersimpang siur..so, mcm mana sy nak masukkan penulisan sy dgn metafora..sekadar bertanya..

    ReplyDelete